Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als ruim voldoende.
Valkhof Festival is een jaarlijks terugkerend gratis toegankelijk zevendaags popmuziekfestival tijdens de Vierdaagsefeesten in Nijmegen. Valkhof Festival presenteert popartiesten op zeven verschillende podia in het Valkhofpark in Nijmegen.
De commissie constateert dat Valkhof Festival fungeert als ontdekfestival voor popmuziek. Zij vindt de formule waarbij een plek wordt geboden aan zowel internationale artiesten als aan lokaal en nationaal talent dat voor het eerst voor een groot publiek speelt, geslaagd. Zij is echter van mening dat een heldere artistieke visie ontbreekt en dat het festival in de programmering geen duidelijke uitgangspunten hanteert. Zij leest dat er trends worden blootgelegd, dat het festival relevant wil zijn, en dat het vooraf vastleggen van inhoudelijke keuzes daar niet bij past. De commissie is van mening dat dit geen overtuigende reden is om geen visie op de inhoudelijke keuzes te formuleren. Zij mist een duidelijkere toelichting van Valkhof Festival op de (internationale) ontwikkelingen binnen de popmuziek en een visie op de positie die het festival hierin wil innemen.
De commissie vindt dat de organisatie van het festival met een kwalitatief programma de aanduiding als ontdekfestival in de popmuziek waarmaakt. De commissie is positief over het getoonde brede spectrum op het gebied van popmuziek. De ervaring en deskundigheid van de programmeurs en het grote (internationale) netwerk geven vertrouwen in de voorhoedepositie die het festival wil innemen. Op basis hiervan is zij ervan overtuigd dat het festival ook in de toekomst de smaakmakers van morgen zal presenteren. Dit ziet zij terug in de wenslijst voor 2021 met aansprekende namen als Beatrice Dillon, Gaidaa en sor.
Wel ontbreekt volgens de commissie een uitwerking van de artistieke ambities. Zo leest zij dat het festival de programmering wil verrijken met programma-accenten van “niet-muzikale” partners als Wintertuin en Mensen Zeggen Dingen, maar zij mist hiervoor de motivatie vanuit artistiek oogpunt. Ook zijn er geen concrete programmavoorbeelden genoemd en is het de commissie niet duidelijk hoe groot het aandeel van deze nieuwe programmering is op het totaal.
Het festival geeft in het plan aan niet tevreden te zijn over de wijze waarop tijdens de laatste editie het geprogrammeerde aanbod op elkaar en op de popketen aansloot. De commissie waardeert deze reflectie en de strategie om dit in de komende editie te verbeteren. Het festival speelt in haar ogen een belangrijke rol in de lokale (Nijmeegse) en regionale popketen. De verschillende podia, die ieder op een ander genre en/of fase van carrière van de artiesten gericht zijn, zijn hier volgens de commissie een goed voorbeeld van. Door deze bewuste indeling worden volgens de commissie lokaal talent, het middensegment en gevestigde namen in goede samenhang met elkaar getoond.
Tot slot is de commissie positief over de artistieke samenwerkingspartners die het festival heeft, zoals muzikale partners als Schuum en LOEV met wie wordt afgestemd over het programma.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
Zij constateert dat het festival profiteert van het grote aantal mensen dat op de been is tijdens de Nijmeegse Vierdaagsefeesten. Het festival kan daardoor rekenen op grote bezoekersaantallen, en daarover is de commissie positief. De commissie stelt vast dat pas in de komende beleidsperiode met publieksonderzoek wordt gestart. Op basis van de statistieken van website en sociale media vertrouwt de commissie erop dat het festival enig inzicht heeft in de samenstelling van haar publiek. Het festival heeft het publiek in de doelgroepen muziekliefhebbers, cultuurliefhebbers en dagjesmensen ingedeeld. Hoewel de muziekliefhebber een doelgroep is die logisch aansluit bij het festival, vindt de commissie de verbinding met de andere doelgroepen minder vanzelfsprekend. Daarbij mist zij gegevens over de grootte van deze doelgroepen op het totaal aantal bezoekers. Het is de commissie bovendien niet duidelijk in hoeverre dit publiek er bewust voor kiest om het Valkhof Festival te bezoeken of op de Vierdaagsefeesten afkomt.
De commissie is kritisch over de samenhang tussen het publiek en het programma. Zij mist een koppeling tussen de geformuleerde doelgroepen en de programmering van het festival. De commissie had graag meer specifiek inzicht willen krijgen in hoe vanuit de diversiteit in het aanbod passende publieksgroepen aan het festival worden verbonden. Juist omdat ieder podium een eigen profiel heeft, vindt zij dat het festival kansen onbenut laat. Zij mist een toelichting op welk publiek het festival voor ogen heeft met bijvoorbeeld de specifieke programmering van podia ‘TUIN’, ’KAPEL‘ of ‘CLUB VOERWEG’ of van nieuwe partners als Mensen Zeggen Dingen of Bibliotheek Mariënburg.
Ten aanzien van de concrete uitwerking van de publieksbenadering merkt de commissie in positieve zin op dat er in de afgelopen jaren veel aandacht is besteed aan het sterker neerzetten van het merk Valkhof Festival. Het plan bevat ook een heldere reflectie op de positionering van het festival en resultaten uit het verleden. De commissie constateert dat het festival de maximale capaciteit heeft bereikt, en dus niet de ambitie heeft om meer bezoekers te ontvangen. Wel streeft het festival naar een verbreding binnen het publiek. De commissie waardeert deze ambitie, maar zij is kritisch over de uitwerking hiervan in het plan. Zij constateert dat het festival niet specifiek aangeeft wat wordt bedoeld met publieksverbreding. Zo is het volgens de commissie niet helder welk publiek het festival in dit kader wil bereiken en hoe die ambitie wordt gerealiseerd. Verder vindt de commissie de doelstellingen die per doelgroep zijn geformuleerd, te algemeen van opzet. In het verlengde daarvan mist zij een uitwerking van de wijze waarop deze afzonderlijke doelgroepen worden benaderd. Er is weliswaar een aantal interessante aanzetten in het plan genoemd, zoals ‘X Marks The Spot’, maar volgens de commissie wordt dit in het plan evenmin helder uitgewerkt.
De commissie beoordeelt de inbedding als ruim voldoende.
Zij ziet in het plan dat het festival een stevig cultureel netwerk heeft in de stad, en vindt het positief dat het festival voor de programmering samenwerkt met veel programmeurs van andere poppodia in Nijmegen zoals Merleyn, Doornroosje en Extrapool. Ook is zij positief over de samenwerking met Roos van Nijmegen en Poppunt Gelderland. De commissie waardeert dat Valkhof Festival in de toekomst ook met lokale niet-muzikale partners als Wintertuin en Mensen Zeggen Dingen gaat samenwerken.
De commissie constateert dat Valkhof Festival geen samenwerkingen aangaat met onderwijsinstellingen in het primair of voortgezet onderwijs in de omgeving. Op grond hiervan is zij van mening dat het festival niet is ingebed op educatief vlak.
De mate waarin Valkhof Festival samenwerkt met maatschappelijke partners is volgens de commissie nihil. Zij constateert dat er in het plan geen samenwerkingen op maatschappelijk vlak zijn toegelicht.
De commissie constateert dat Valkhof Festival jaarlijks wordt ondersteund door de provincie Gelderland. De bijdrage van de gemeente Nijmegen wordt indirect verleend via de Vierdaagsefeesten. De commissie vindt dat het festival overtuigend heeft uitgelegd waarom het niet mogelijk is om zelfstandig aan te vragen bij de gemeente. Daarnaast waardeert de commissie de bijdrage van de ambassadeursclub van Doornroosje positief, hieruit blijkt ook lokaal draagvlak.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.