Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke positie van De Betovering als ruim voldoende.
De Betovering is een jaarlijks negendaags podiumkunstenfestival voor de jeugd in Den Haag. Het festival presenteert theater- en dansaanbod voor kinderen op diverse locaties in de stad. Kenmerkend aan het festival is dat het inzet op het bereiken van een zo breed mogelijke groep kinderen tot en met twaalf jaar.
De commissie kent De Betovering als een festival dat vanuit een heldere visie een aansprekend en kwalitatief sterk programma samenstelt. De intentie om zoveel mogelijk kinderen uit alle lagen van de divers samengestelde Haagse bevolking te laten genieten van aansprekend podiumkunstenaanbod, getuigt volgens haar van een overtuigend artistiek en maatschappelijk bewustzijn. De Betovering draagt daarmee volgens de commissie bij aan de culturele ontwikkeling van een brede groep kinderen uit Den Haag. Zij vindt het daarbij positief dat inclusie en diversiteit zijn verweven in de artistieke visie. Het festival gaat volgens de commissie passende samenwerkingen aan met tal van Haagse locaties, waarmee het ook artistieke en financiële verantwoordelijkheden deelt. De commissie merkt in positieve zin wel op dat het festival zich steeds meer profileert als autonoom functionerend festival. Het kan zich volgens haar inmiddels meten met andere bespelers op regionaal en landelijk niveau. Zij is kritisch over het feit dat er binnen de artistieke visie beperkt ruimte is voor het tonen van vernieuwend aanbod binnen de jeugdpodiumkunsten. Volgens haar is het programma vooral breed ingevuld met bestaande en bewezen producties. De commissie plaatst in dat kader een kanttekening bij het feit dat het festival producties met een afwijkende vorm niet in het kernprogramma, maar in het randprogramma presenteert.
De commissie vindt dat De Betovering de artistieke visie in de komende periode overwegend passend naar programmeringsdoelen vertaalt. Volgens haar blijkt uit het plan dat het festival een op kwaliteit gerichte programmering voor ogen heeft. De insteek om de belevingswereld van het kind als uitgangspunt te nemen sluit volgens de commissie goed aan op de artistieke visie. Zij wordt in dit oordeel gesterkt door de heldere uitleg van de criteria in het programmeringsproces. Daaruit spreekt niet alleen een voorkeur voor werk van Nederlandse en Belgische makers, maar waarbij ook uit een bredere internationale bron wordt geput. Toch is de commissie van mening dat in het programmeringsprofiel een zekere focus ontbreekt. Hoewel zij constateert dat het festival keuzes maakt vanuit een aantal pijlers voor de programmering, leidt dit in de praktijk tot een brede waaier van aanbod en een enigszins diffuus programmeringsprofiel. Dat stelt zij voornamelijk vast op grond van de programmering uit het verleden, met voorstellingen van gezelschappen als De Dansers, Het Filiaal en Meneer Monster. De aanvraag bevat weinig informatie over de concrete programmering in de toekomst. Dat laat onverlet dat de programmering tot nu toe volgens de commissie overwegend van goede kwaliteit is en logisch aansluit op de beschreven artistieke visie.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als goed.
Zij vindt dat De Betovering overtuigend uitlegt dat het zich de komende periode richt op een zo breed mogelijke groep kinderen tot twaalf jaar uit Den Haag en omgeving. Volgens haar heeft het festival helder voor ogen hoe het bestaande en het beoogde publiek is opgebouwd, onder meer door publieksonderzoek. De commissie vindt het positief dat het festival niet alleen kijkt naar de samenstelling van het publiek, maar ook naar de impact van het programma daarop. Zij is er op basis van het plan van overtuigd dat het festival een groot, divers en jong publiek uit Den Haag en de regio kan bereiken. De intensieve samenwerkingen met de verschillende festivallocaties dragen volgens haar bij aan een stevig publieksbereik. Volgens de commissie sluit het beoogde publiek van De Betovering goed aan op de artistieke positie.
Ook uit de beoogde programmering voor de komende periode vindt de commissie helder blijken dat De Betovering zich toegewijd inzet voor het publiek. Zij vindt het sterk dat het festival de verbeeldingskracht van kinderen aanspreekt, om hen te leren over theaterconventies en bovendien te prikkelen om voorkeuren en meningen te vormen. Op grond van het opgebouwde imago van het festival wordt volgens de commissie voldoende duidelijk wat het publiek kan verwachten. Zij vindt het positief dat De Betovering bij de programmeringsaanpak de kinderdoelgroep verder segmenteert in leeftijd, wijkherkomst en ervaring met en ontvankelijkheid voor de podiumkunsten. Het valt haar in positieve zin op dat er bij deze aanpak veel aandacht is voor inclusie. Zij heeft bijvoorbeeld waardering voor het selecteren van prikkelarme voorstellingen speciaal toegespitst op neurodivers publiek of het programmeren van voorstellingen in Haagse wijken met een grote culturele diversiteit.
De commissie vindt dat De Betovering de ambities op gebied van het behouden van het huidige publiek passend uitwerkt, waarbij zij vertrouwen heeft in het stevige merk dat De Betovering door de jaren heen heeft opgebouwd. Voor de benadering van het bestaande publiek vertrouwt zij op de werking van de gedegen publieksbenadering. Kritischer is de commissie over de concrete aanpak om nieuwe publieksgroepen te bereiken. Zoals gezegd is de commissie positief over de manier waarop het festival in de programmering inspeelt op de wensen en behoeften van uiteenlopende doelgroepen. Er ontbreekt volgens haar echter een overtuigende en concrete uitwerking hiervan in de publiekswerving. Volgens haar laat het festival kansen liggen om middels communicatie en marketing het festival doelgerichter onder de aandacht te brengen bij een nieuw publiek. De commissie is er op basis van het plan en de resultaten in het verleden desondanks van overtuigd dat De Betovering de komende periode de ambities voor het publieksbereik grotendeels kan realiseren.
De commissie beoordeelt de inbedding als zeer goed.
Zij ziet in het plan duidelijk terug dat De Betovering zich stevig heeft geworteld in de lokale en regionale culturele infrastructuur. Dit blijkt volgens haar vooral uit het feit dat het festival in samenspraak met de festivallocaties een gedeelde artistieke en financiële verantwoordelijkheid aangaat voor het programma. Het festival kan volgens de commissie bouwen op tal van lokale structurele artistieke samenwerkingspartners als De Nieuwe Regentes, Korzo en de Koninklijke Schouwburg.
Op basis van het plan oordeelt de commissie positief over de educatieve inbedding van De Betovering in Den Haag en de directe omgeving. Volgens de commissie is De Betovering een aanvulling op de bestaande cultuureducatietrajecten op basisscholen. Buiten schooltijd speelt het festival een belangrijke rol in de cultuurervaring van jonge kinderen. De commissie is positief over De Culturele Spelen, waarin het festival schoolgaande kinderen in samenwerking met Cultuurschakel middels een speciaal lesprogramma voorbereidt op het festivalbezoek. De ambitie om van de Culturele Spelen een vast onderdeel te maken van het festival vindt de commissie te waarderen.
Volgens de commissie presenteert De Betovering zich niet alleen als inclusief, maar zoekt het festival ook actief naar passende partners om daar invulling aan te geven. Zij is positief over relevante samenwerkingen op gebied van het bereiken en faciliteren van de doelgroep “bijzonder gewenst publiek”. Op basis van eerdere edities is de commissie positief over de hoeveelheid samenwerkingen met diverse wijkcentra, bewonersorganisaties, buurthuizen en maatschappelijke stichtingen. Al met al speelt De Betovering een maatschappelijke rol van betekenis in Den Haag.
De commissie vindt het positief dat De Betovering structureel wordt ondersteund door de gemeente Den Haag. Ook voor de komende periode rekent het festival weer op een aanzienlijke bijdrage.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.